Meny

Lukk
FÅ PRIS

Hva er en forsikringsaggregator?

Opplever du det som utfordrende å få sammenlignet tilbud på bilforsikring fra ulike forsikringsselskaper på en ordentlig måte? Mange av oss kvier seg for å bruke tid på å ringe rundt til ulike forsikringsselskaper for å innhente tilbud.

Hva er en forsikringsaggregator?

I dag trenger man ikke å gjøre mer enn å fylle inn litt informasjon om bilen din og deg selv, for å danne deg en rask oversikt over priser og vilkår på bilforsikring fra ulike forsikringsselskaper. Det er med andre ord svært lite egeninnsats som kreves for å få en grunnleggende oversikt over de tilbudene som finnes, og derfor heller ingen god grunn til å la være.

Forsikringsaggregatoren: Sammenligning av priser og vilkår på dine egne premisser

Det første hovedalternativet som finnes er en såkalt «aggregator» - dette er enkelt forklart en sammenligningsside for bilforsikring. Og kasko.no er et godt eksempel på en slik type tjeneste. Her kan du se på informasjon om pris, og andre relevante faktorer fra forskjellige forsikringsselskaper. Dette kan du bruke som grunnlag for å bestemme deg for hvilken bilforsikring du ønsker å kjøpe. Et viktig poeng er at sammenligningen her skjer på dine egne premisser - det er ingen telefonselger i andre enden som sitter og forteller deg om "fantastiske engangstilbud" eller hva som "lønner seg å gjøre" for deg. Du kan i ro og mak få oversikt over tilbudene som finnes og gjøre en rasjonell beslutning når du selv er klar for det.

Hold deg unna anbudssider og såkalte "leadgeneratorer"

Den andre typen sammenligningssider er det som på fagspråket kalles en «leadgenerator». Dette er en nettside som lover deg en god pris på forsikring gjennom å innhente tilbud fra en eller flere leverandører, og ofte gir de inntrykk av at selskapene skal konkurrere om å få deg som kunde.

I realiteten fungerer de fleste av denne typen tjenester slik at de henter inn informasjon om deg og selger disse opplysningene videre til ulike aktører som driver med telefonsalg av forsikring. Ofte selges kontaktopplysningene dine til høystbydende, eller rett og slett til alle selskapene de samarbeider med. Med andre ord bryr de seg ikke særlig om hvorvidt tilbudet og prisen du får på forsikringen er god eller ikke. Selgere som samarbeider med denne typen tjenester oppleves ofte også som ekstra aggressive, da de vet at de ikke er de eneste som kommer til å ringe den samme kunden. 

Konklusjon

Selv om begge disse to alternative tjenestetypene i teorien kan gi deg rimelig bilforsikring, så er det aggregatorsider som er det beste alternativet for den vanlige forbruker: Her kan du selv sammenligne relevante opplysninger før det blir snakk om et tilbud. Slik kan man få et mer omfattende bilde av hvilke tilbud som finnes i markedet, og til hvilken pris.