Er aggregatorer en trussel for alle forsikringsselskapene i Norge?

En aggregator tjener flere formål for både forsikringsselskaper og forbruker som ikke kan erstattes av et forsikringsselskap på egenhånd. Dette er uten tvil en av hovedårsakene til at aggregatorer konsekvent rangerer langt over forsikringsselskaper målt i web-trafikk i alle europeiske land med en velutviklet aggregatorkanal.

For forbrukere representerer aggregatorer et brukervennlig, effektivt og potensielt underholdende verktøy til å utforske forsikringsmarkedet, forstå likheter og forskjeller mellom forsikringsselskaper og poliser, og sammenligne poliser side-om-side før man fullfører et kjøp. En aggregator sparer kunden betydelig med tid ved at man slipper å sitte på flere nettsteder eller i flere samtaler med ulike forsikringsagenter samtidig, der man er tvunget til å oppgi samme informasjonen utallige ganger. Aggregatoren er en uavhengig og objektiv tredjepart der hovedprioriteten er å hjelpe kunden finne et passende produkt (ikke nødvendigvis det billigste). Dette kan et  individuelt forsikringsselskap ikke konkurrere med.

For forsikringsselskaper, og spesielt mindre og ambisiøse aktører, representerer aggregatorer en mulighet til å nå forbrukere og tilby en digital kundeopplevelse mange ikke selv kan konkurrere med. Med begrensede markedsføringsbudsjetter og økt konkurranse om oppmerksomhet fra forbrukere i et tøft forsikringsmarked finner mange forsikringsselskaper det vanskelig å tiltrekke seg kunder til sine egne elektroniske portaler. En sukksessrik aggregatorer vil ha markedsføringsmuskler til å konkurrere med, og overgå, selv de dominerende forsikringsselskapene i markedet, og også med muligheten til å utvikle et langt mer nyskapende og dristig markedsføringsbudskap enn hva et forsikringsselskap kan. Sammen med markedsføring og merkevarebygging er IT, digital brukeropplevelse og konverteringsoptimalisering kjernevirksomhet for en aggregator. Erfaring har konsistent vist at aggregatorer kan levere unike konverteringsrater på web-trafikk fordi web design og brukeropplevelse er kjernefokus og ligger i DNA’et til virksomheten, noe som i dag ikke er tilfellet for de fleste forsikringsselskaper.

En rekke store internasjonale forsikringsselskaper har forsøkt å konkurrere med aggregatorer med sine egne direktedistribuerte merkevarenavn og nettsider, men har funnet det svært vanskelig å oppnå tilsvarende web-trafikk og konverteringsrater som aggregatorer på tilsvarende markedsføringsbudsjett. Av alle de ulike grunnene nevnt i denne artikkelen er nå nesten alle store forsikringsselskap i Storbritannia, Irland og Italia på aggregatorer med sine egne digitale merkevarenavn.