Kasko.no avslører: Skyhøy lønnsomhet blant forsikringsselskaper – likevel stiger prisene
Norske forsikringsselskaper håver inn penger fra kundene sine, langt mer enn utenlandske selskaper gjør på sine. Det er særlig de fire store forsikringsgigantene som kan vise til en skyhøy lønnsomhet.
Gjensidige, If, Tryg og Sparebank1 har sammen over 70 prosent av kundene i det norske forsikringsmarkedet. Over halvparten av disse betegnes som passive kunder. Det vil si at de ikke følger med på prisjusteringer eller finleser alle dokumentene som selskapene som regel sender elektronisk. Ofte kreves det at du logger deg inn med BankID på nettsidene til forsikringsselskapet for at du i det hele tatt skal kunne få med deg innholdet. Det er mange som ikke gjør dette.
Få kunder sammenligner priser jevnlig
Rundt 30 prosent av norske forsikringskunder tar seg ikke bryet med å sammenligne priser hos flere forsikringsselskaper, og det er nettopp disse kundene selskapene tjener godt på. Norske forsikringsselskaper er blant de mest lønnsomme i Europa. I noen tilfeller snakker vi forsikringer med over 30 prosent margin, i motsetning til maksimalt 5 prosent som er vanlig i mer kompetitive land som for eksempel Storbritannia, Tyskland og Sverige.
Forsikringen blir bare dyrere og dyrere
Selv om norske forsikringsselskaper ligger i inntektstoppen fortsetter likevel prisene å stige, og da særlig hos de store selskapene. Som regel i forbindelse med den årlige fornyingen av forsikringen.
Gjennom flere år har egenkapitalavkastningen for de fire store forsikringsselskapene i Norge ligget på 15-20 prosent. Mens “combined ratio”, som på forsikringsspråket er hvor stor andel av forsikringspremieinntekter som går med til å dekke skader og administrasjon, i Sentral-Europa ligger rundt 95 prosent, ligger den rett under 80 prosent i Norge. Derfor regnes norske forsikringsselskaper blant de mest lønnsomme i Europa. For eksempel sitter Tryg igjen med hele 22 av 100 kroner i innbetalt premie i første kvartal i år.
Kamp om forsikringskundene
Forsikringsselskapene er villige til å strekke seg langt for å kapre til seg kunder, og det er vanlig at de selger forsikringer med tap det første året. Først i løpet av det andre eller tredje året begynner de å tjene penger på kundene sine. Det kan derfor være lurt å sondere markedet med jevne mellomrom for å finne det beste tilbudet som dekker dine behov.
Prisene varierer fra selskap til selskap, men det kan være en tidkrevende prosess å kontakte alle for å få et tilbud. Denne jobben finnes det noen som allerede har gjort for deg når det gjelder bilforsikring.
Bruk en sammenligningstjeneste
Forsikringsvelgeren kasko.no hjelper deg å finne den mest fordelaktige bilforsikringen på noen få minutter. Alt du trenger å gjøre er å skrive inn opplysninger om deg og bilen din i et enkelt online-skjema, så vil du motta uforpliktende pristilbud fra flere forsikringsselskaper. Tjenesten er enkel og helt gratis å bruke.