Hvordan velge rett forsikringsselskap?

Det finnes en rekke ulike forsikringsselskaper å velge blant om man er på jakt etter ny bilforsikring. Tilsynelatende lover de deg det samme alle sammen: “den beste forsikringen til lavest mulig pris”. Til tross for lovnadene, kan forskjellene mellom forsikringsselskapene være store.

Så hvordan skiller du klinten fra hveten? Når du er på jakt etter nytt forsikringsselskap bør du ta en titt på dine behov og utfordringer fremfor å gå til dem som roper høyest. Et selskap som er perfekt for noen, er ikke nødvendigvis det beste for deg, da det er veldig mange faktorer som spiller inn på pris. Dette kan gjøre det vanskelig å ta rede på hvilket selskap og hvilken forsikring som passer for deg. Ved å samle flere ulike tilbud på nett, vil imidlertid denne oppgaven bli langt lettere.

Dette bør du se etter hos forsikringsselskapet

Når du skal vurdere ulike aktører mot hverandre, bør du først få klarhet i hva du trenger. Hvor langt regner du med å kjøre det neste året? Har du behov for leiebil om bilen din blir utsatt for en skade? Hvor gammel er den yngste sjåføren som skal kjøre bilen? Hvor stor egenandel er du villig til å betale om du skulle få en skade på bilen?

Disse faktorene sammen med hva slags hoveddekning du ønsker for bilen din, det vil si om du ønsker ansvarsforsikring, delkasko-, kasko- eller en kasko pluss-forsikring, er viktig å gjøre seg opp en mening om.

Når du har kartlagt dine behov, kan du begynne å se på de forsikringsselskapene som tilbyr dekning for det du trenger. Deretter kan du se hvem som har den rimeligste prisen. Vær imidlertid varsom med å kun se på kostnadene. Det kan være lurt å sjekke hva slags erfaring andre kunder har med selskapet, så slipper du å eventuelt gå i samme feller som andre har gjort før deg. Sjekk også det som står med liten skrift i avtalen – dette har du sikkert hørt før, men det er overraskende mange som havner på glattisen nettopp her.

Hva kan du forvente av forsikringsselskapet

Når du har tegnet bilforsikring hos valgt selskap, kan det være greit å ha et realistisk forhold til hva du kan og bør forvente av forsikringsselskapet. For eksempel bør en kunne forvente at forsikringsselskapet svarer deg raskt når du har en henvendelse. Dersom uhellet er ute, og du trenger svar eller bistand angående din forsikring, bør du kunne forvente at dette skjer umiddelbart. Du bør også kunne forvente at et eventuelt forsikringsoppgjør går smidig for seg, uten at det drar langt ut i tid.

Videre bør forsikringsselskapet selvsagt dekke det som står i avtalen. Du på din side plikter å oppgi riktige og sannferdige opplysninger, samt å betale forsikringspremien til rett tid. Dersom du har oppgitt feil eller usanne opplysninger, vil ikke forsikringsavtalen være gyldig. Det samme gjelder dersom du unnlater å betale regningen.