Derfor får aggregatorer 10 ganger mer trafikk enn forsikringsselskapene
En god indikasjon på hvor effektivt en forsikringsaggregator kan markedsføre seg mot forbrukere er å se på hvor mye trafikk den generer, sammenligne med tilsvarende tall for de store forsikringsselskapene – og så justere for størrelse på markedsføringsbudsjett.
Siden midten av 2000-tallet har de fire store aggregatorene i Storbritania, comparethemarket.com, gocompare.com, confused.com og moneysupermarket.com, konsekvent vært blant de åtte selskapene innen forsikingssegmentet som har brukt mest midler på markedsføring, sammen med store forsikringsselskaper som Churchill, Direct Line, Aviva, LVog Admiral.
Når det gjelder netttrafikk var de fire aggregatorer i 2014 alle blant de topp 900 største nettstedene i Storbritannia (ifølge Alexa’s aktivitetsbaserte rangering av selskapers nettsteder), mens de store britiske forsikringsselskapene rangerte fra nummer 1 800 til 9 000. I 2015 fortsatte aggregatorerne å klatre i rangeringen, og alle rangerer nå innenfor de topp 700 største nettstedene i Storbritannia.
En aggregator tilbyr en helt annen funksjon for forbruker sammenlignet med et direkte forsikringsselskap. Forbrukere ser aggregatoren som et verktøy som tilbyr veiledning og effektivitet når en søker etter det rette (ikke nødvendigvis den billigste – se denne artikkelen) forsikringsproduktet, og redusere tiden en bruker på å undersøke markedet og å sammenligne forsikringsselskaper og forsikringspoliser.
Individuelle forsikringsselskaper kan ikke konkurrere med den nytten en aggregator tilbyr sluttkunden, og dermed heller ikke på nettrafikk – uavhengig av størrelsen på reklamebudsjettet!